Udviklingskoordineringsforstyrrelse (DCD) kan forårsage en lang række problemer. Nogle af disse kan mærkes i en tidlig alder, mens andre måske kun bliver indlysende, når dit barn bliver ældre .
Problemer hos spædbørn
Forsinkelser i at nå normale udviklingsmilepæle kan være et tidligt tegn på DCD hos små børn. For eksempel kan dit barn tage lidt længere tid end forventet at rulle rundt, sidde, kravle eller gå.
Du bemærker muligvis også, at dit barn:
- viser usædvanlige kropspositioner (arbejdsstillinger) i løbet af deres 1. år
- har svært ved at lege med legetøj, der involverer god koordination, såsom stabling af mursten
- har nogle svært ved at lære at spise med bestik
Disse tegn kan komme og gå.
Problemer med ældre børn
Når dit barn bliver ældre, kan de udvikle mere mærkbare fysiske vanskeligheder plus problemer i andre områder.
Bevægelses- og koordineringsproblemer
Problemer med bevægelse og koordinering er de vigtigste symptomer på DCD.
Børn kan have problemer med:
- legepladsaktiviteter som at hoppe, hoppe, løbe og fange eller sparke en bold. De undgår ofte at deltage på grund af deres manglende koordinering og kan finde fysisk træning vanskelig
- gå op og ned ad trapper
- at skrive, tegne og bruge en saks – deres håndskrift og tegninger kan se ud til at være klitret og mindre udviklede sammenlignet med andre børn i deres alder
- klæde sig på, lave knapper og binde snørebånd
- holde stille – de kan svinge eller bevæge deres arme og ben meget
Et barn med DCD kan virke akavet og klodset, da de kan støde på genstande, tabe ting og falde meget over.
Men dette i sig selv er ikke nødvendigvis et tegn på DCD, da mange børn, der synes klodsede, faktisk har alle de normale bevægelsesfærdigheder (motoriske) færdigheder i deres alder.
Nogle børn med DCD kan også blive mindre fit end andre børn, da deres dårlige præstationer i sport kan resultere i, at de er tilbageholdende med at udøve.
Yderligere problemer
Ud over vanskeligheder relateret til bevægelse og koordinering kan børn med DCD også have andre problemer såsom:
- koncentrationsbesvær – de kan have et dårligt opmærksomhedsinterval og har svært ved at fokusere på 1 ting i mere end et par minutter
- svært ved at følge instruktioner og kopiere information – de kan muligvis klare sig bedre i skolen i en 1 til 1 situation end i en gruppe, så de kan blive guidet gennem arbejdet
- være dårlig til at organisere sig selv og få tingene gjort
- være langsom til at opfange nye færdigheder – de har brug for opmuntring og gentagelse for at hjælpe dem med at lære
- vanskeligheder med at få venner – de undgår måske at deltage i holdspil og kan blive mobbet for at være “anderledes” eller klodset
- adfærdsproblemer – ofte som følge af et barns frustration over deres symptomer
- lavt selvværd
Selvom børn med DCD kan have dårlig koordinering og nogle yderligere problemer, er andre aspekter af udvikling – for eksempel tænkning og tale – normalt upåvirket.
Relaterede betingelser
Børn med DCD kan også have andre tilstande, såsom:
- opmærksomhedsunderskud hyperaktivitetsforstyrrelse (ADHD) – en gruppe adfærdssymptomer, der inkluderer uopmærksomhed, hyperaktivitet og impulsivitet
- dysleksi – en almindelig indlæringsvanskelighed, der primært påvirker den måde, folk læser og stave ord på
- autisme – en tilstand, der påvirker social interaktion, kommunikation, interesser og adfærd
Nogle børn med DCD har svært ved at koordinere de krævede bevægelser for at frembringe en klar tale.