Selektiv mutisme

Selektiv mutisme er en alvorlig angstlidelse, hvor en person ikke er i stand til at tale i visse sociale situationer, f.eks. Med klassekammerater i skolen eller til slægtninge, de ikke ser meget ofte.

Det starter normalt i barndommen og kan, hvis det ikke behandles, vare ved i voksenalderen.

Et barn eller voksen med selektiv mutisme nægter eller vælger ikke at tale på bestemte tidspunkter, de er bogstaveligt talt ude af stand til at tale.

Forventningen om at tale med bestemte mennesker udløser et fryserespons med følelser af panik, som et dårligt tilfælde af sceneskrækkelse, og det er umuligt at tale.

Med tiden vil personen lære at foregribe de situationer, der fremkalder denne foruroligende reaktion og gøre alt, hvad de kan for at undgå dem.

Men mennesker med selektiv mutisme er i stand til at tale frit til bestemte mennesker, såsom nær familie og venner, når ingen andre er i nærheden for at udløse fryseresponsen.

Selektiv mutisme påvirker ca. 1 ud af 140 små børn. Det er mere almindeligt hos piger og børn, der lærer et andet sprog, såsom dem, der for nylig er migreret fra deres fødeland.

Tegn på selektiv mutisme

Selektiv mutisme starter normalt i den tidlige barndom mellem alderen 2 og 4. Det bemærkes ofte først, når barnet begynder at interagere med mennesker uden for deres familie, som når de begynder i børnehave eller skole.

Det vigtigste advarselsskilt er den markante kontrast i barnets evne til at engagere sig med forskellige mennesker, der er kendetegnet ved en pludselig stilhed og frossent ansigtsudtryk, når de forventes at tale med nogen, der er uden for deres komfortzone.

De kan undgå øjenkontakt og vises:

  • nervøs, urolig eller socialt akavet
  • uhøfligt, uinteresseret eller sur
  • klæbrig
  • genert og tilbagetrukket
  • stiv, anspændt eller dårligt koordineret
  • stædig eller aggressiv, har raserianfald, når de kommer hjem fra skolen, eller bliver vred, når de bliver afhørt af forældrene

Mere selvsikker børn med selektiv mutisme kan bruge bevægelser til at kommunikere – for eksempel kan de nikke for “ja” eller ryste på hovedet for “nej”.

Men mere alvorligt ramte børn har en tendens til at undgå enhver form for kommunikation – talt, skrevet eller gestikuleret.

Nogle børn formår måske at svare med et par ord, eller de kan tale med en ændret stemme, såsom en hvisken.

Hvad forårsager selektiv mutisme

Eksperter betragter selektiv mutisme som en frygt (fobi) for at tale med bestemte mennesker. Årsagen er ikke altid klar, men det vides at være forbundet med angst.

Barnet vil normalt have en tendens til angst og har svært ved at tage hverdagens begivenheder i deres skridt.

Find ud af mere om angst hos børn .

Mange børn bliver for ulykkelige til at tale, når de adskilles fra deres forældre og overfører denne angst til de voksne, der prøver at bosætte dem.

Hvis de har en tale- og sprogforstyrrelse eller høreproblemer, kan det gøre tale endnu mere stressende.

Nogle børn har problemer med at behandle sensorisk information såsom høj støj og skub fra folkemængder – en tilstand kendt som sensorisk integrationsdysfunktion.

Dette kan få dem til at “lukke ned” og ikke være i stand til at tale, når de overvældes i et travlt miljø. Igen kan deres angst overføres til andre mennesker i dette miljø.

Der er ingen beviser for, at børn med selektiv mutisme er mere tilbøjelige til at have oplevet misbrug, forsømmelse eller traume end noget andet barn.

Når mutisme opstår som et symptom på posttraumatisk stress , følger det et helt andet mønster, og barnet holder pludselig op med at tale i miljøer, hvor de tidligere ikke havde problemer.

Denne type taleudtrækning kan dog føre til selektiv mutisme, hvis udløserne ikke behandles, og barnet udvikler en mere generel angst for kommunikation.

En anden misforståelse er, at et barn med selektiv mutisme er kontrollerende eller manipulerende eller har autisme . Der er ingen sammenhæng mellem selektiv mutisme og autisme, selvom et barn kan have begge dele.

Diagnosticering af selektiv mutisme

Venstre ubehandlet, selektiv mutisme kan føre til isolation, lavt selvværd og social angstlidelse . Det kan fortsætte i ungdomsårene og voksenalderen, hvis det ikke styres.

Diagnose hos børn

Et barn kan med succes overvinde selektiv mutisme, hvis det diagnosticeres i en tidlig alder og styres korrekt.

Det er vigtigt for selektiv mutisme at blive anerkendt tidligt af familier og skoler, så de kan arbejde sammen for at reducere et barns angst. Personale i de tidlige år og miljøer kan modtage uddannelse, så de er i stand til at yde passende support.

Hvis du har mistanke om, at dit barn har selektiv mutisme, og hjælp ikke er tilgængelig, eller der er yderligere bekymringer – for eksempel kæmper barnet for at forstå instruktioner eller følge rutiner – søg en formel diagnose fra en kvalificeret tale- og sprogterapeut.

Du kan kontakte en tale- og sprogterapiklinik direkte eller tale med en sundhedsgæst eller læge, der kan henvise dig. Accepter ikke den opfattelse, at dit barn vil vokse ud af det, ellers er de “bare genert”.

Din læge eller din lokale kliniske kommissionsgruppe (CCG) skal være i stand til at give dig telefonnummeret til din nærmeste tale- og sprogterapitjeneste.

Ældre børn kan også være nødt til at se en mental sundhedsperson eller skolepædagogisk psykolog.

Klinikeren ønsker måske oprindeligt at tale med dig uden at dit barn er til stede, så du kan tale frit om eventuelle bekymringer, du har over dit barns udvikling eller adfærd.

De vil gerne finde ud af, om der er en historie med angstlidelser i familien, og om noget forårsager nød, såsom en forstyrret rutine eller vanskeligheder med at lære et andet sprog. De vil også se på adfærdsmæssige egenskaber og tage en fuld medicinsk historie.

En person med selektiv mutisme er muligvis ikke i stand til at tale under deres vurdering, men klinikeren skal være forberedt på dette og være villig til at finde en anden måde at kommunikere på.

For eksempel kan de opmuntre et barn med selektiv mutisme til at kommunikere gennem deres forældre eller foreslå, at ældre børn eller voksne nedskriver deres svar eller bruger en computer.

Diagnose hos voksne

Det er muligt for voksne at overvinde selektiv mutisme, selvom de fortsat kan opleve de psykologiske og praktiske effekter af at tilbringe år uden social interaktion eller ikke er i stand til at nå deres akademiske eller erhvervsmæssige potentiale.

Voksne vil ideelt set blive set af en mental sundhedsperson med adgang til support fra en tale- og sprogterapeut eller en anden kyndig professionel.

Retningslinjer for diagnose

Selektiv mutisme diagnosticeres i henhold til specifikke retningslinjer. Disse inkluderer observationer om den pågældende person som beskrevet:

  • de taler ikke i specifikke situationer, som f.eks. i skoletimer, eller når de kan overhøres offentligt
  • de kan tale normalt i situationer, hvor de har det godt, som når de er alene med forældrene derhjemme, eller i deres tomme klasseværelse eller soveværelse
  • deres manglende evne til at tale med bestemte personer har varet i mindst 1 måned (2 måneder i en ny indstilling)
  • deres manglende evne til at tale forstyrrer deres evne til at fungere i denne indstilling
  • deres manglende evne til at tale er ikke bedre forklaret af en anden adfærdsmæssig, mental eller kommunikationsforstyrrelse

Tilknyttede vanskeligheder

Et barn med selektiv mutisme vil ofte have anden frygt og social bekymring , og de kan også have yderligere tale- og sprogproblemer.

De er ofte forsigtige med at gøre noget, der henleder opmærksomheden på dem, fordi de tror, at folk ved at gøre det vil forvente, at de snakker.

For eksempel kan et barn muligvis ikke gøre deres bedste i klassen efter at have set andre børn blive bedt om at læse godt arbejde op, eller de er måske bange for at ændre deres rutine, hvis dette fremkalder kommentarer eller spørgsmål. Mange har en generel frygt for at begå fejl.

Ulykker og urininfektioner kan skyldes, at man ikke kan bede om at bruge toilettet og holde i timevis ad gangen. Børn i skolealderen undgår måske at spise og drikke hele dagen, så de ikke behøver at undskylde sig selv.

Børn kan have problemer med lektieopgaver eller visse emner, fordi de ikke er i stand til at stille spørgsmål i klassen.

Teenagere udvikler muligvis ikke uafhængighed, fordi de er bange for at forlade huset uledsaget. Og voksne mangler muligvis kvalifikationer, fordi de ikke er i stand til at deltage i college-livet eller efterfølgende interviews.

Behandling af selektiv mutisme

Med passende håndtering og behandling er de fleste børn i stand til at overvinde selektiv mutisme. Men jo ældre de er, når tilstanden diagnosticeres, jo længere tid vil det tage.

Effektiviteten af behandlingen afhænger af:

  • hvor længe personen har haft selektiv mutisme
  • om de har yderligere kommunikations- eller indlæringsvanskeligheder eller bekymringer eller ej
  • samarbejde med alle involverede i deres uddannelse og familieliv

Behandling fokuserer ikke på selve tale, men reducerer angst forbundet med at tale.

Dette starter med at fjerne presset på personen for at tale. De skal derefter gradvist udvikle sig fra at slappe af i deres skole, børnehave eller sociale omgivelser til at sige enkeltord og sætninger til en person, før de til sidst kan tale frit til alle mennesker i alle omgivelser.

Behovet for individuel behandling kan undgås, hvis familie og personale i tidlige år arbejder sammen om at mindske barnets angst ved at skabe et positivt miljø for dem.

Det betyder:

  • ikke lade barnet vide, at du er ængstelig
  • forsikrer dem om, at de kan tale, når de er klar
  • koncentrerer sig om at have det sjovt
  • roser alle bestræbelser, barnet gør for at deltage i og interagere med andre, såsom at passere og tage legetøj, nikke og pege
  • viser ikke overraskelse, når barnet taler, men reagerer varmt som på ethvert andet barn

Ud over disse miljøændringer kan ældre børn have brug for individuel støtte for at overvinde deres angst.

De mest effektive behandlingstyper er kognitiv adfærdsterapi (CBT) og adfærdsterapi.

Kognitiv adfærdsterapi

Kognitiv adfærdsterapi (CBT) hjælper en person med at fokusere på, hvordan de tænker på sig selv, verden og andre mennesker, og hvordan deres opfattelse af disse ting påvirker deres tanker og følelser. CBT udfordrer også frygt og forudfattelse gennem graderet eksponering.

CBT ledes af fagfolk inden for mental sundhed og er mere passende for ældre børn, unge – især dem, der oplever social angstlidelse – og voksne, der er vokset op med selektiv mutisme.

Yngre børn kan også drage fordel af CBT-baserede tilgange designet til at understøtte deres generelle velbefindende.

For eksempel kan dette omfatte at tale om angst og forstå, hvordan det påvirker deres krop og adfærd, og lære en række angststyringsteknikker eller håndteringsstrategier.

Adfærdsterapi

Adfærdsterapi er designet til at arbejde hen imod og forstærke ønsket adfærd, mens de erstatter dårlige vaner med gode.

I stedet for at undersøge en persons fortid eller deres tanker koncentrerer den sig om at hjælpe med at bekæmpe nuværende vanskeligheder ved hjælp af en gradvis trin-for-trin tilgang til at hjælpe med at overvinde frygt.

Der er flere teknikker baseret på CBT og adfærdsterapi, der er nyttige til behandling af selektiv mutisme. Disse kan bruges på samme tid af enkeltpersoner, familiemedlemmer og personale på skolen eller college, muligvis under vejledning af en tale- og sprogterapeut eller psykolog.

Stimulus falmer

Når stimulus falmer, kommunikerer personen med selektiv mutisme let med nogen, såsom deres forælder, når ingen andre er til stede.

En anden person introduceres i situationen, og når de først er inkluderet i samtalen, trækker forældrene sig tilbage. Den nye person kan introducere flere mennesker på samme måde.

Positiv og negativ forstærkning

Positiv og negativ forstærkning indebærer at reagere positivt på alle former for kommunikation og ikke utilsigtet tilskynde til undgåelse og stilhed.

Hvis barnet er under pres for at tale, vil de opleve stor lettelse, når øjeblikket går, hvilket vil styrke deres tro på, at tale er en negativ oplevelse.

Desensibilisering

Desensibilisering er en teknik, der involverer at reducere personens følsomhed over for andre mennesker, der hører deres stemme ved at dele stemme- eller videooptagelser.

For eksempel kan e-mail eller onlinemeddelelser gå videre til udveksling af stemmeoptagelser eller telefonsvarerbeskeder og derefter mere direkte kommunikation, såsom telefon- eller Skype-samtaler.

Formning

Formgivning indebærer anvendelse af enhver teknik, der gør det muligt for personen gradvist at producere et svar, der er tættere på den ønskede adfærd.

For eksempel at starte med at læse højt og derefter skifte til at læse, efterfulgt af interaktive læsespil, strukturerede snakeaktiviteter og endelig 2-vejs samtale.

Gradueret eksponering

Ved gradueret eksponering tackles situationer, der forårsager mindst angst først. Med realistiske mål og gentagen eksponering falder angsten forbundet med disse situationer til et håndterbart niveau.

Ældre børn og voksne opfordres til at finde ud af, hvor meget angst forskellige situationer forårsager, såsom at svare på telefonen eller bede en fremmed om tiden.

Medicin

Medicin er kun rigtig passende for ældre børn, teenagere og voksne, hvis angst har ført til depression og andre problemer.

Medicin bør aldrig ordineres som et alternativ til miljømæssige ændringer og adfærdsmæssige tilgange. Selvom nogle sundhedspersonale anbefaler at bruge en kombination af medicin og adfærdsterapi hos voksne med selektiv mutisme.

Imidlertid kan antidepressiva anvendes sammen med et behandlingsprogram for at mindske angstniveauer, især hvis tidligere forsøg på at engagere individet i behandlingen har mislykkedes.

Rådgivning til forældre

  • Undlad at sætte dit barn under pres eller bestikke det for at opmuntre det til at tale.
  • Lad dit barn vide, at du forstår, at de er bange for at tale og har svært ved at tale til tider. Fortæl dem, at de kan tage små skridt, når de føler sig klar, og forsikre dem om, at det bliver lettere at tale.
  • Ros ikke dit barn offentligt for at tale, da dette kan forårsage forlegenhed. Vent, indtil du er alene med dem, og overvej en særlig godbid for deres præstation.
  • Forsikre dit barn om, at ikke-verbal kommunikation, som at smile og vinke, er fint, indtil de har det bedre med at tale.
  • Undgå ikke fester eller familiebesøg, men overvej hvilke miljømæssige ændringer der er nødvendige for at gøre situationen mere behagelig for dit barn.
  • Bed venner og familie om at give dit barn tid til at varme op i sit eget tempo og fokusere på sjove aktiviteter snarere end at få dem til at tale.
  • Ud over verbal beroligelse skal du give dem kærlighed, støtte og tålmodighed.

Få hjælp og support

Teenagere og voksne med selektiv mutisme kan finde information og support på iSpeak , Finding Our Voices og Facebook-gruppen SM SpaceCafe .

Selective Mutism Information and Research Association (SMiRA) er en anden god ressource for mennesker, der er ramt af selektiv mutisme. Der er også en SMiRA Facebook-side .

Royal College of Speech and Language Therapists og Association of Speech and Language Therapists in Independent Practice kan hjælpe dig med at finde fagfolk i dit område med erfaring i behandling af selektiv mutisme.