Tegn og symptomer på dysleksi adskiller sig fra person til person. Hver person med tilstanden vil have et unikt mønster af styrker og svagheder.
Nogle af de mest almindelige tegn på dysleksi er beskrevet nedenfor.
Børnehavebørn
I nogle tilfælde er det muligt at opdage symptomer på dysleksi, før et barn begynder i skole.
Symptomer kan omfatte:
- forsinket taleudvikling sammenlignet med andre børn i samme alder (skønt dette kan have mange forskellige årsager)
- taleproblemer, som f.eks. ikke at kunne udtale ord ordentligt og “sammenblande” sætninger (for eksempel at sige “hecilopter” i stedet for “helikopter” eller “beddy tear” i stedet for “bamse”)
- problemer med at udtrykke sig ved hjælp af talt sprog, såsom at være ude af stand til at huske det rigtige ord at bruge eller at sætte sætninger forkert
- ringe forståelse eller forståelse af rimende ord, såsom “katten sad på måtten” eller børnerim
- vanskeligheder med eller ringe interesse for at lære bogstaver i alfabetet
Skolebørn
Symptomer på dysleksi bliver normalt mere tydelige, når børn begynder i skole og begynder at fokusere mere på at lære at læse og skrive.
Symptomer på dysleksi hos børn i alderen 5 til 12 inkluderer:
- problemer med at lære navnene og lydene på bogstaver
- stavemåde, der er uforudsigelig og inkonsekvent
- sætte bogstaver og tal forkert (såsom at skrive “6” i stedet for “9” eller “b” i stedet for “d”)
- forvirrende rækkefølgen af bogstaver i ord
- læser langsomt eller laver fejl, når du læser højt
- synsforstyrrelser ved læsning (for eksempel kan et barn beskrive bogstaver og ord som tilsyneladende bevæger sig rundt eller ser sløret ud)
- besvare spørgsmål godt mundtligt, men har svært ved at skrive svaret ned
- svært ved at udføre en rækkefølge
- kæmper for at lære sekvenser, såsom ugedage eller alfabetet
- langsom skrivehastighed
- dårlig håndskrift
- problemer med at kopiere skriftsprog og tage længere tid end normalt at færdiggøre skriftligt arbejde
- dårlig fonologisk bevidsthed og ordangrebskompetencer
Fonologisk bevidsthed
Fonologisk bevidsthed er evnen til at genkende, at ord består af mindre lydenheder (fonemer), og at ændring og manipulering af fonemer kan skabe nye ord og betydninger.
Et barn med dårlig fonologisk bevidsthed kan muligvis ikke besvare disse spørgsmål korrekt:
- Hvilke lyde synes du udgør ordet “hot”, og er disse forskellige fra de lyde, der udgør ordet “hat”?
- Hvilket ord ville du have, hvis du ændrede “p” -lyden i “potten” til en “h” -lyd?
- Hvor mange ord kan du tænke på det rim med ordet “kat”?
Ordangreb færdigheder
Små børn med dysleksi kan også have problemer med ordangrebskompetencer.
Dette er evnen til at give mening om ukendte ord ved at lede efter mindre ord eller samlinger af breve, som et barn tidligere har lært.
For eksempel kan et barn med gode ordangrebskompetencer læse ordet “solbadning” for første gang og få en fornemmelse af betydningen af ordet ved at nedbryde det i “sol”, “bad” og “ing”.
Teenagere og voksne
Ud over de ovennævnte problemer kan symptomerne på dysleksi hos ældre børn og voksne omfatte:
- dårligt organiseret skriftligt arbejde, der mangler udtryk (for eksempel, selvom de måske er meget vidende om et bestemt emne, kan de have problemer med at udtrykke denne viden skriftligt)
- svært ved at planlægge og skrive essays, breve eller rapporter
- vanskeligheder med at revidere til eksamen
- forsøger at undgå at læse og skrive, når det er muligt
- svært ved at tage noter eller kopiere
- dårlig stavning
- kæmper for at huske ting som f.eks. en PIN-kode eller et telefonnummer
- kæmper for at overholde deadlines
Få hjælp
Hvis du er bekymret for dit barns fremskridt med læsning og skrivning, skal du først tale med deres lærer.
Hvis du eller dit barns lærer har en vedvarende bekymring, skal du tage dit barn til din læge, så de kan kontrollere tegn på eventuelle underliggende sundhedsmæssige problemer, såsom høre- eller synsproblemer, der kan påvirke deres evne til at lære.
Hvis dit barn ikke har nogen åbenlyse underliggende sundhedsmæssige problemer for at forklare deres indlæringsvanskeligheder, kan det være nødvendigt at prøve forskellige undervisningsmetoder.
Det kan også være en god idé at anmode om en vurdering for at identificere eventuelle særlige behov, de måtte have.
Hvis du er voksen og tror, at du måske har dysleksi, kan det være en god idé at arrangere en dysleksi-vurdering gennem din lokale dysleksiforening .
Læs mere om diagnosticering af dysleksi .
Tilknyttede problemer
Nogle mennesker med dysleksi har også andre problemer, der ikke er direkte forbundet med læsning eller skrivning.
Disse inkluderer:
- vanskeligheder med antal (dyscalculia)
- dårlig korttidshukommelse
- koncentrationsproblemer og en kort opmærksomhed, herunder opmærksomhedsunderskud hyperaktivitetsforstyrrelse (ADHD)
- dårlig organisation og tidsstyring
- fysiske koordineringsproblemer ( udviklingsmæssig koordineringsforstyrrelse , også kaldet DCD eller dyspraxia)