Døvblindhed – Ledelse

Det er ikke altid muligt at behandle de underliggende årsager til døvblindhed, men en række pleje- og supporttjenester er tilgængelige for at hjælpe mennesker med tilstanden.

De fleste døvblinde mennesker vil stadig have en vis hørelse eller syn. Niveauet for pleje og støtte, de har brug for, afhænger af sværhedsgraden af deres høre- og synsproblemer.

Individuel plejeplan

En døvblind persons individuelle evner og behov skal vurderes kort efter, at de er diagnosticeret. Dette gør det muligt at udarbejde en skræddersyet plejeplan.

Plejeplanen sigter mod at:

  • bevare og maksimere de resterende sensoriske funktioner, personen har
  • undervise i alternative kommunikationsmetoder såsom det døvblinde manuelle alfabet (se nedenfor)
  • hjælpe personen med at bevare så meget uafhængighed som muligt – for eksempel ved at anbefale, at de får træning i at bruge en lang sukkerrør eller førerhund eller gennem tilvejebringelse af en kommunikatorvejledning
  • for små børn skal du sikre, at deres uddannelsesmæssige behov er opfyldt

Nogle af de vigtigste tjenester, teknikker og behandlinger, der kan anbefales som en del af en plejeplan, er beskrevet nedenfor.

Vil du vide mere?

Kommunikationssystemer

Da døvblindhed kan vanskeliggøre kommunikation gennem tale og skrivning, kan alternative kommunikationsformer være nødvendige.

De vigtigste kommunikationssystemer, der bruges af døvblinde mennesker, omfatter:

Vil du vide mere?

Vision hjælpemidler

For nogle døvblinde mennesker kan det være muligt at forbedre synet ved hjælp af hjælpemidler med nedsat syn, såsom briller, forstørrelsesglas og arbejdslys.

Specielt designede genstande, såsom telefoner og tastaturer, kan også hjælpe nogen, der er synshandicappede.

Royal National Institute of Blind People (RNIB) har flere oplysninger om hverdagen med synstab , herunder rådgivning om den tilgængelige teknologi til at hjælpe med daglige opgaver.

Mange biblioteker har et udvalg af store trykte bøger og “talebøger”, hvor teksten læses højt og optages på en CD. RNIB tilbyder også en talebog-abonnementstjeneste , hvor bøger kan bestilles og leveres direkte til dit hjem eller downloades gratis.

Vil du vide mere?

Høreapparater og implantater

Nogle døvblinde mennesker kan drage fordel af at bære høreapparat . Der findes forskellige høreapparattyper, der passer til forskellige typer høretab og personlig præference.

Høreapparater bruger mikrofoner til at samle lyden fra omgivelserne, forstærke den og aflevere den i bærerens øregang, så den kan behandles af det auditive system. En audiolog (hørespecialist) vil kunne anbefale den mest passende type hjælpemiddel efter test af din hørelse.

For nogle mennesker er høreapparater, der leverer lyden i øregangen, ikke passende. I disse tilfælde kan hørelsen forbedres ved hjælp af et kirurgisk implanteret høresystem, såsom et cochlea-implantat eller et knogleledende høreimplantat.

Mens disse stadig bruger en mikrofon til at indsamle lyden oprindeligt, konverterer de derefter lyden til enten et elektrisk signal eller en vibration og sender den til det indre eller mellemøret til behandling i det auditive system.

Vil du vide mere?

En-til-en support

Enhver døvblind person har ret til hjælp fra en specielt uddannet en-til-en-hjælpearbejder, hvis de har brug for det.

Afhængigt af personens situation kan dette være en:

  • kommunikatorguide – nogen, der arbejder med mennesker, der er blevet døvblinde senere i livet, for at tilbyde den støtte, personen har brug for for at leve uafhængigt
  • tolk – en person, der fungerer som et kommunikationsforbindelse mellem den døvblinde og andre mennesker ved hjælp af døvblindes foretrukne kommunikationsmetode
  • intervenor – en person, der arbejder med børn og voksne, der er født døvblinde, for at hjælpe dem med at opleve og deltage i verden omkring dem så meget som muligt

Vil du vide mere?

Behandling af underliggende forhold

Nogle tilstande, der påvirker hørelse og syn, kan behandles ved hjælp af medicin eller kirurgi. For eksempel:

Nogle årsager til midlertidigt høretab kan også behandles, såsom ophobning af ørevoks eller mellemøreinfektioner .

Støttegrupper

Hvis du er døvblind eller er en ven eller et familiemedlem til en døvblind, kan det være nyttigt at kontakte en supportgruppe for information og rådgivning.

To af de største støttegrupper for døvblindhed i Storbritannien er Sense og Deafblind UK .

Du kan kontakte Sense på 0300 330 9256 (tale- og tekstopkald) eller ved at maile: info@sense.org.uk .

Du kan kontakte Deafblind UK’s hjælpelinje på 01733 358 100 (tale- og tekstopkald ) eller e-maile: info@deafblind.org.uk .