Problemer bliver normalt tydelige, mens dit barn stadig lærer at tale mellem 2 og 5 år.
Når et barn bliver ældre og bliver mere opmærksom på deres stamming, kan de også ændre deres adfærd på bestemte måder for at skjule deres talevanskeligheder.
Stammering kan udvikle sig gradvist, selvom det ofte starter pludselig hos et barn, der tidligere har talt godt.
Typiske træk
Stamming kan involvere:
- gentage bestemte lyde, stavelser eller ord, når man taler, såsom at sige “aaaa-æble” i stedet for “æble”
- forlænge visse lyde og ikke være i stand til at gå videre til den næste lyd – for eksempel at sige “mmmmmmmælk”
- lange pauser mellem bestemte lyde og ord, som kan virke som om et barn kæmper for at sige det rigtige ord, sætning eller sætning
- bruger en masse “fyldstof” -ord under tale, såsom “um” og “ah”
- undgå øjenkontakt med andre mennesker, mens du kæmper med lyde eller ord
Stammering er også mere sandsynligt, når et lille barn har meget at sige, er ophidset, siger noget, der er vigtigt for dem eller ønsker at stille et spørgsmål.
Stamming kan være værre i situationer, hvor et barn føler sig selvbevidst om sin tale, og derfor prøver de måske hårdt på ikke at stamme.
Disse situationer kan omfatte:
- tale med en autoriseret person, såsom en lærer
- siger noget foran klassen
- læser højt
- taler i telefon
- siger deres navn ved tilmelding i skolen
Adfærd forbundet med stammende
Et barn, der stammer, kan også udvikle ufrivillige bevægelser som øjenblinkende, skælvende læber, grimrende, bankende på fingrene eller stampning af fødderne.
De kan også:
- undgå at sige bestemte lyde eller ord, som de normalt stammer på
- vedtage strategier for at skjule deres stammende, såsom at hævde at have glemt, hvad de forsøgte at sige, når de har problemer med at få ordene glat ud
- undgå sociale situationer på grund af frygt for stamming, som f.eks. ikke at bede om ting i butikkerne eller gå på fødselsdagsfester
- skift tale for at forhindre stamming – for eksempel at tale meget langsomt eller blødt eller tale med en accent
- føler frygt, frustration, skam eller forlegenhed på grund af deres stammende
Hvornår skal jeg få hjælp
Hvis du er bekymret over dit barns tale- eller sprogudvikling, skal du tale med en læge, sundhedsgæst eller en tale- og sprogterapeut.